Sunday, July 08, 2007

Summer smocked dress/Robe d'été avec nid d'abeille

Scroll down for English


Après plusieurs tergiversations, recommencements, corrections, voici enfin une robe de terminée. Ceci est mon inscription pour le défi de se faire une garde-robe d'été sur Nappturality. Je voulais d'abord faire ces bermudas habillés mais il faut que je travaille mon gabarit. J'ai donc décidé de me faire une robe mais à cause de mes proportions ce n'est pas chose facile, il faut modifier les patrons, chose qui prend du temps et l'été, je n'aime pas être confinée dans ma salle de couture. Finalement, j'ai décidé de me faire une robe en nid d'abeille, une technique que je voulais apprendre depuis que j'ai vu les filles à l'école de mode l'utiliser dans leur collection de fin d'études. Après toute ces années je l'ai finalement fait. Comme d'habitude une recherche sur la toile m'a permis de trouver des explications sur comment faire. Cette robe une variation sur un modèle que j'ai vu dans la dernière mouture du magasine Blueprint. Je n'ai pas utilisé de patron, j'ai tout simplement tracé les mesures nécessaires sur le tissu et j'ai coupé. Coudre l'élastique à la poitrine a été facile à faire mais comme plusieurs l'ont dit, c'est long, surtout pour faire la finition. Et oui, la doublure est supposée de paraître au bas.

(Cliquez sur le patron pour agrandir) Le patron a été facile à créer. Je n'ai pas pris la peine de tenir compte du fait que mon derrière est plus large que le devant. J'ai tout simplement pris la mesure de ma poitrine et de mes hanches, y ai ajouté l'aisance nécessaire, divisé le tout par quatre et voilà. La doublure dépasse de 5 cm. L'aisance nécessaire à rajouter pour la poitrine est au choix mais je crois que 7,5 cm est le minimum, chose que j'ai fait ici. J'ai fait la jupe en ligne A because mes hanches mais si on a très peu de courbes, du genre que les mesures de poitrine et des hanches sont très proches, on pourrait aussi tout simplement utiliser les mesures du plus larges des deux, y mettre l'aisance et faire un rectangle. Évidemment, dans les deux cas, la taille n'est pas plus large que le haut et le bas. J'ai cousu les élastiques sur une largeur d'environ 25 cm, en prenant ensemble le tissu extérieur et la doublure. Je l'avais fait sur 20 cm mais j'avais trop de tissu à la taille, surtout au dos. La doublure dépasse de 5 cm au bas. Au début j'avais tracé une ligne droit qui suivait la courbe de mes hanches jusqu'à l'ourlet mais ça a donné un ourlet beaucoup trop large finalement, j'ai donc retracé la ligne en utilisant une de mes jupes comme guide. Il ne faut pas oublier de corriger la ligne d'ourlet sur le côté sinon on se retrouve avec une pointe (à environ 4 cm du bas). J'ai fini l'ourlet du bas avec mon pied à ourlet et le haut avec machine à surjet.


After the usual procrastination, false starts and corrections, I've finally finished a dress. Currently there's a challenge on Nappturality to make a summer wardrobe and I wanted to make those dressy bermudas but my template needs tweaking. I then decided to make a dress, not an easy for me to do because of my proportions, I have to modify the commercial patterns, something that requires time I don't feel like wasting in my sewing room in the summer months. Finally, I decided to make a shirred (or smocked) dress, a technique I wanted to learn since seeing some fellow students use it in their graduation collection at Fashion school and after all those years, I've finally learned it. As usual, a quick google helped me find the instructions. This dress is a variation on one I've seen in the latest Blueprint Magasine. I didn't use a pattern, just took my measurements, added some ease, traced it out on the fabric and cut the pieces. Like others have said, shirring (or again smocking) is easy but time consuming, especially the finishing. And yes, the liner is supposed to peak at the hem.

(Click on the pattern to enlarge) The pattern was easy to make. I didn't bother making adjustments for my oversized derrière, I simply measured my chest and hips, added some ease and, divided the result by four and voilà. The liner is longer then the outer fabric by 2 inches. The ease necessary at the upper body is to taste but I think that 3 inches, like I did here, is the minimum. I made the dresses' skirt A line to flatter my figure but I guess that if one has little curves, ie the bust and hips are pretty similar in measurement, I'd go with the wider of the two, add the ease for the bust and just do a rectangle. However shape one picks for the dress, it is taken for granted that the waist is smaller then the bust and hips. I made the shirring about 10 inches wide, the elastics are sewed trough both the outer fabric and the liner. I had done it 8 ins wide at first but I had too much fabric the waist, especially at the back. At first I traced out the side by following my hips curve but I ended with too much fabric so using one of my skirts as a guide, I redid it. I also corrected the hem at the side seam, about 4 cm from the bottom because otherwise you end up with a pointy hem, not pretty. I finished the hem with my heming foot and the top with my serger.

Labels: , , , ,

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Great dress! I am also a Nappturality member. Big ups to you girl on stepping up to the summer challenge.

10:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

AWESOME job. I need to go find me some of that elastic and try this out. Thanks for the instructions.!

Cateyesmd from Nappturality

8:54 AM  
Blogger Adrienne said...

Very, very cute!!!

9:45 AM  
Blogger Erica Bunker said...

That dress is so cute and summery! Love it!

12:09 PM  
Blogger Virtuous said...

Very cute dress!

Is that porteguese you are speaking?? Or French? I can't tell! LOL

7:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hey Kari, it's Vintage Goddess.... I love that dress. I'm impressed!

12:25 PM  
Blogger Tamika said...

nice.....i need to put this on my list of things to do...make this dress. Good Work!!!!!!!!!!!! Im on nappurality too.

ravelry user: Made w/TLCbyTamika
madebytamika.blogspot.com Come and follow me!

5:09 AM  
Blogger Nicole C said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:16 AM  

Post a Comment

<< Home